Konkav Eller Konvex.

Anledningen till detta inlägget är att jag lade ut en bild på Lukas för ett tag sedan där man ser hans huvud i profil.
Jag fick så väldigt många frågor om vad som hänt med hans panna.
Jag tänkt därför skriva ihop ett litet inlägg angånde Konkav och Konvexa nosryggar.
 
Varför blir dem så?
Påverkar det deras användbarhet?
Vad innebär begreppen?
 
På bilden ser ni till vänser min häst Lukas och om ni Kollar på hans panna så har han en så kallad Konvex panna.
Detta är att en del av benet som går igenom hästens huvud (noryggen) växt utåt så det blivit en böj som går utåt.
Detta kan bero på flera olika saker, ärftlighet, missbildning i mammans mage. 
Detta är absolut ingenting som är farligt och det påverkar INTE hans användbarhet.
Jag tycker att konkava/konvexa hästar har en speciell charm.
 
 

Man sa för att ju mer konvex en häst var, desto snällare är den. (stämmer inte alltid på Lukas ;) )
 
På bilden till höger tog jag en google bild på en arab.
Deras nosryggar är Konkava vilket är motsattsen till Konvex.
Dem är börjda neråt istället för uppåt.
Inom arabernas värld så är det så att ju mer Konkava deras nosryggar är desto ädlare är dem.
Så där vill man ha dem så konkava som möjligt.
 
Men det är samma sak där att det är ingenting som påverkar hästen över huvudtaget.

Hoppas att detta gav lite i alla fall =)
 
Så tills nästa gång.

XoXo
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0