Är det dyrt att ha häst?!

Jag får faktiskt frågan dagligen om det inte är dyrt att ha häst.
jag brukar svara att det blir vad man gör det till.
själva saken att hålla en häst är inte det jag tycker är dyrkt utan det som kan bli dyrt är om  hästen blir skadad osv.
 
Jag tänkte faktiskt berätta om mina utgifter jag har på min äskade Lukas.
 
Stallhyran ligger på 1100:-/Månaden. 
  Då ingår halm & morgonfodrinng.
  På gården finns en stor & fin upplyst ridbana.
  Tillgång till egen vinter + sommarhage.
  Bra ridvägar.
  Uppvärmd sadelkammare.
  Speolspilta med varmvatten samt täckes torkrum!
 
Fodret ligger på snitt 600:-/månaden & då är det inräknat Krafft, betfor & hö. 
  Summan kan varriera beroende på vart jag köper mitt hö & vart jag köper mi Krafft. 
  Just nu kör jag på Krafft Gund då det innehåller precis den mängdeen mat han behöver.
  Mitt hö köper jag billigt 220:- för 250 kilos bal! Nöjd med det måste jag säga.
  Betfor köper jag på citygross!
 
Försäkringen har jag via Dina Försäkringar & betalar 150:-/månaden för en A1 försäkring.
  I försäkringen har jag veterinärvård upp till 60.000.
  Jag har en livförsäkring på 15.000.
  Min självrisk ligger på 1800:-
  Vid olycksfall har jag även en rörlig självrisk på 20%.
 
 • Övriga utgifter beror lite på om utrustning behöver köpas in.
  Hovslagaren kommer varannan månad & min häst har skor på alla hovarna så det blir 1000:-/gången.
  Jag har faktiskt inte köpt mycket ny utrustning. Alla mina sadlar är begagnade & har inte kostat över 1000:-
  Jag är en jävel på att hitta saer på Rea & extra pris.
  
Så i snitt månadsvis betalar jag: 2500:-/Månaden Högt räknat med alla utgifter som är fast samt lite extra =)
Jag anser inte för att hålla en varelse på 400 kilo att 2500:- är mycket pengar att lägga.
Inte om man räknar på hur mycket saker som faktiskt behövs handlas in till en häst precis när man skaffar den.
 
Ett tips är att hitta hästloppsar att gå på, shoppa på blocket och inte vara så kräsen.
Det jag är mest kräsen med i min hästhållning är min sadel.
Det tog LÅNG tid innan jag hittade en sadel som passade MIGI!
Dem flesta sadlar passar på Lukas men inte min rumpa ;P
Men nu har jag hittat en & jag vet vart jag kan köpa den om den jag har nu skulle gå sönder =)
 
Sen finns det billigare stallplatser än den jag har, men min hyra jämnar ut sig med tanke på att jag bara har 1 min att köra enkel väg =)
Sen står där trevliga människor i stallet också =)
 
Är det något mer du funderar på som funderar på att skaffa häst?
Jag svarar så gott jag kan på dina frågor. 
 
XoXo
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0